052-662-2921 info@yk-dr.com

רעל הפיצוציות

רעל הפיצוציות

רעל הפיצוציות

המלחמה בסמי הפיצוציות נחלה כישלון חרוץ. ההפצה עברה לרשתות החברתיות ולוואטסאפ. לפעמים זה נגמר באשפוז לצורך גמילה

בשנים האחרונות נכנס לשוק הסמים בישראל שחקן חדש, יש לו המון וריאציות ושמות כמו "נייס גיא", "מבסוטון", "ספייס" או כל שם אחר שסוחר הסמים חשב לנכון לכנות אותו. אותם סמים, שלימים הודבק להם השם "סמי פיצוציות" מכיוון שניתן היה להשיגם בכל פיצוציה, הוצאו מחוץ לחוק. כלומר, רשויות האכיפה זיהו את הסכנה שבשימוש בהם ובפוטנציאל ההתמכרות והחליטו להילחם בהם.

כיום ניתן לומר בפה מלא: המלחמה בהם נחלה כישלון חרוץ. סוחרי הסמים מצאו דרכים חדשות להפיץ את מרכולתם לבני הנוער דרך האינטרנט, הרשתות החברתיות, קבוצות וואטסאפ. אם תיתקלו בקושי להגיע ולאסוף את הסמים, תוכלו להזמין אותם בהזמנה מיוחדת עד הבית, עם שליח, ממש כאילו היו פיצה או המבורגר. כמעט בכל מקום מרכזי תיתקלו בשלטים צבעוניים, גדולים ומזמינים שמפתים את בני הנוער להזמין את החומרים בקלות בשיחת טלפון אחת לכל מקום בישראל. לפחות בתחום השירות הם מצטיינים.

ברור לכל שהסמים הללו מסוכנים ושאסור היה להם להימכר באופן חופשי בפיצוציות. אז למה הם הוצאו מהחוק רק לאחר מעשה, אחרי ששווקו בכל פיצוציה? התשובה היא שאנו חיים במדינת "בדיעבד". קודם כל נשרף הכרמל ורק אחרי כן הובאו מטוסי הכיבוי. במקרה הזה, קודם כל הסמים הללו נמכרו בכל הפיצוציות ורק לאחר מכן הוצאו מחוץ לחוק, אחרי שכבר נגרם נזק קשה לאלפי בני נוער שממשיכים להשתמש בהם גם כיום.

מעבר לעובדה שהסמים הללו זמינים לכל דורש בקלות ובמהירות, קיים גם עניין המחיר. לבני הנוער ולחיילים אין הרבה כסף בדרך כלל. המחירים שבהם נמכרים סמי הפיצוציות זולים בהרבה מכל סם אחר, לכן הזמינות והמחיר הזול יוצרים ביקוש הולך וגובר.

חשוב לדעת שסמי הפיצוציות כמו "נייס גיא" ודומיהם יוצרים תחושה שמדמה את התחושה שמקבלים בעת עישון סמים. אך מכיוון שסמים אלו מורכבים מחומרים כימיים ההשפעה שלהם חזקה פי כמה. הם עלולים לגרום לפרנויות, התקפי חרדה ואפילו למצבים פסיכוטיים למשתמשים בהם. לאלה נוסף גם אלמנט ההתמכרות. בסמי הפיצוציות יש את מישור ההתמכרות הפיזי: הגוף חייב את הסם בדיוק כמו סמים קשים דוגמת הרואין. מניסיוני העשיר, אני יכול להעיד לצערי שבניגוד למה שחושבים – גם קנביס עלול לגרום לפרנויות ולהתקפים פסיכוטיים, בעיקר בקרב בני הנוער.

בעקבות ההרצאות שאני מקיים מול אלפי בני נוער בישראל אני מקבל טלפונים אנונימיים. לאחרונה קיבלתי שיחה ממשפחה שאחד מבניה, חייל בצה"ל, עריק כבר תקופה ארוכה ולא מוכן לחזור לצבא כי הוא לא יכול להשיג שם "נייס גיא" והוא מפחד להתפרק אם לא ישיג את הסם. בני נוער וחיילים שמתמכרים לסמי הפיצוציות יצטרכו תמיד לכסף עבור הרכישה. בהתחלה יש להם את הכסף הדרוש, אבל בהמשך הכסף הולך ואוזל וכך גם הרצון והמוטיבציה שלהם לעבוד וכך מתחילים מקרים של גניבות בתוך המשפחה על מנת לממן את הסמים.

משפחה שמרגישה שהילד שלה מכור לסמי פיצוציות חייבת לעשות הכול בכדי לשלוח אותו למוסד גמילה כמה שיותר מהר ורצוי מוסד ברמה גבוהה. לבני נוער וחיילים יהיה כמעט בלתי אפשרי להפסיק להשתמש בסמים האלו לבדם וככל שהזמן יחלוף כך ייגרמו להם יותר נזקים. שימו לב לסימנים מחשידים כמו התנהגות לא מוסברת, דיבור במקצבים משתנים, התקפי זעם ועוד. אלו סימנים המחייבים הסתכלות אצל פסיכיאטר, הקשיבו למה שיש לפסיכיאטר לומר. פסיכוזה מסמים לא מפסיקה מעצמה ואם המשפחה לא תתערב זה עלול להיגמר באסון.

לצערי הייתי עד לסיפורים רבים של משפחות שהעדיפו להתעלם מעצתו של הפסיכיאטר ולהימנע מאשפוזים. זו טעות קשה שעלולה להוביל לפגיעה חמורה בילד.

אני מאמין בהסברה אמיתית לבני הנוער, לא כזו שמטיפה. צריך להציג בפניהם את המציאות כמו שהיא ולא להסתיר מהם פרטים. רק כך הם יקבלו את זכות הבחירה ויהיו אחראים למעשיהם. בתור מרצה שפוגש אלפי סטודנטים, חיילים והורים מדי שנה המסר שלי אחד – החיים יקרים וקצרים מידי, אל תתפתו להרוס אותם.

לכתבה המלאה

פורסם ב YNET

כתיבת תגובה