052-662-2921 info@yk-dr.com

המתבגר רוצה לצאת למסיבה עם אלכוהול: מה עושים?

המתבגר רוצה לצאת למסיבה עם אלכוהול: מה עושים?

המתבגר רוצה לצאת למסיבה עם אלכוהול: מה עושים?

הילד שלכם הוזמן למסיבת פורים לוהטת? כדאי שתתחילו לדאוג. המסיבות הללו לרוב כוללות אלכוהול – והרבה. הסכנות: שתייה עד לאובדן הכרה, אלימות

ותקיפות מיניות. אז איך מגינים על הילדים והאם זה בסדר להמליץ להם לשתות, אבל מעט? מומחה מסביר

את התוכניות הם מתחילים לעשות הרבה זמן מראש: הם אוספים כסף מחבריהם, קונים בקבוקי אלכוהול ומתכננים ערב רווי חוויות. וכך, מדי שנה, בדיוק בתקופה הזו, מתפרסמות כתבות שמספרות על מסיבת פורים כזו או אחרת שהסתיימה באסון. מסיבה שיצאה משליטה, שבה בני הנוער השתכרו ונפגעו על ידי מריבות אלימות, איבוד הכרה, הרעלת אלכוהול ועוד. ברור לכולנו כי בני הנוער שותים אלכוהול במשך כל ימות השנה, אך נראה כי בחג הפורים התופעה הזו הולכת ומקצינה. מדוע זה קורה וכיצד ניתן למנוע את האסון הבא?

"חג פורים הפך בשנים האחרונות לחג שמשמש כסיבה למסיבה בקרב בני הנוער", אומר יאיר קויפמן, בעלים ומנחה סדנאות בחברת

מכאן, אומר קויפמן, הדרך לחגיגת פורים עם שתייה מופרזת של אלכוהול קצרה. "במסיבות האלו ניתן לראות כי בני הנוער פורקים כל עול", אומר קויפמן. "זה בא לידי ביטוי בעיקר בשתיית אלכוהול. חשוב לי לציין שהתופעה הזו היא לא ייחודית לבני נוער חילוניים, אלא נפוצה מאוד גם בקרב בני הנוער הדתיים, שמבחינתם שתייה 'עד דלא ידע' נחשבת למצווה.

"חשוב להדגיש ששתייה מופרזת היא תופעה שאופיינית לבני הנוער והיא נפוצה בכל ימות השנה, אך בשנים האחרונות ניתן לזהות עלייה בתפוצת התופעה וגם ירידה בגילאים של בני הנוער שצורכים אלכוהול. מהניסיון שלי מדובר בעיקר בבני נוער בכיתות י'-י"ב, ולעתים גם בילדים צעירים יותר".

-איך זה עובד בשטח? כיצד בני הנוער "מתכוננים" למסיבה כזאת?

"בחלק מהמקומות הם אוספים מראש כסף מחבריהם כדי לרכוש אלכוהול יקר ו'איכותי' למסיבת הפורים. חייבים לציין שהם משיגים אלכוהול בקלות, ויש להם שיטות שונות לכך: הם מבקשים מאדם מבוגר שיקנה להם אלכוהול או שהם מזמינים אלכוהול דרך הרשת בהזמנה מקוונת. יש כאלו שאפילו רוכשים אלכוהול דרך רשתות חברתיות. חלק גדול מבני הנוער עובד ומרוויח, ולכן גם יש להם כרטיסי אשראי. כיום אפשר להזמין כל דבר דרך הרשת ולא דורשים מהם תעודות זהות במעמד הקנייה".

מה הופך את האלכוהול למושך כל כך?

"האלכוהול מושך בני נוער מכיוון שהוא גורם להם לתחושת שחרור, מעניק ביטחון ומאפשר להם לתקשר עם אחרים בקלות יתרה ולהתגבר על ביישנות", מסביר קויפמן. "צריכת אלכוהול נחשבת בקרב בני הנוער כסמל סטטוס: מי שלא שותה נחשב כפחות 'מגניב'. בנוסף, בעולם שבו בני הנוער נפגשים רק במרחב האינטרנטי ודרך הסמארטפונים, האלכוהול מחייב אותם להיפגש זה עם זה".

-מהן התופעות שנלוות להשתכרות?

"מדובר בתופעות קשות ולא נעימות, מעין אובדן שליטה שבא לידי ביטוי בדרכים שונות וקיצוניות כגון הקאות, מכות, הרעלת אלכוהול, ועד לפגיעות מיניות ולתאונות".

-האם ההורים מודעים לתופעה?

"רוב ההורים מודעים לכך שילדיהם ישתו במהלך מסיבת החג. ההורים זוכרים את עצמם במצבים האלו מהזמנים שבהם הם היו בני נוער, ולכן הם מתייחסים לכך בסלחנות".

-האם נכון לומר לילד שישתה אכוהול, אבל במידה?

"מומלץ להגיד לילד שלא ישתה בכלל ולהסביר לו מה יכול לקרות כששיקול הדעת או הבריאות שלו ייפגמו כתוצאה מהשתייה", ממליץ קויפמן. "אם יש לכם תחושה שלא משנה מה תגידו הילד שלכם בכל זאת ישתה – אז צריך להגיד לו שישתה קצת, ובשנייה שהוא מרגיש לא טוב או מסוחרר – שיפסיק מיד".

-האם אתה בעד הגישה שאומרת לתת לילד לשתות בפעם הראשונה עם ההורה בבית?

"ילד לא צריך לשתות עם ההורים שלו בבית, ובטח שלא לעשן איתם. הורים הם הדוגמה הכי טובה לילדים שלהם, וכאשר הדוגמה הזו לא טובה הרי שזה משפיע ישירות על ההתנהגות של הילד".

מה עושים כדי לשנות את המצב?

לדברי קויפמן, אלכוהול אצל בני נוער הוא לא גזירת גורל, ואפשר בחלט לשנות את המצב. "לקראת החג ההורים צריכים לקחת אחריות על ילדיהם, לדבר איתם לפני שהם יוצאים לבלות, ולהבהיר להם את הנזק הפיזי שעלול להיגרם להם כתוצאה משתיית אלכוהול מוגזמת. על מנת שהילדים יקשיבו כדאי לקיים שיחה שכזאת בצורה רגועה מתוך מקום מסביר, ולא ממקום כועס או נוזף. כך נוכל לזכות בהקשבה המלאה שלהם, וכך המסרים שאנו מנסים להעביר יחלחלו. בשיחה מומלץ להסביר לילדים על הסכנות הטמונות בצריכה מוגזמת של אלכוהול. חשוב לציין כי האלכוהול פוגע בשיקול הדעת, מקצין רגשות ומעוות את המחשבה – עד כדי כך שגם ילד טוב עלול להפוך לאגרסיבי ואלים".

לדברי קויפמן, כדאי להסביר לילדים גם על הסכנות הקיימות בקניית האלכוהול עצמו. "על ההורים להסביר לילדים שהרבה מן המשקאות שהם שותים הם בכלל משקאות מזויפים", הוא מסביר, "וכמו כן כדאי לציין כי חנויות שונות, כאלו שמוכרות אלכוהול, מנסות להרוויח עליהם בצורה כזו יותר כסף. לכן בעלי החנויות מוכרים להם אלכוהול מזוייף בעטיפה ממותגת ולכן, במידה והם לא יודעים מהיכן הבקבוק הגיע, עדיף שלא להסתכן".

-מה לגבי החשש מפני פגיעה מינית של הנערות?

"עם כל הקושי והמבוכה שבכך, חשוב להסביר לבנות כי כאשר הן משתכרות הן הופכות למטרה נוחה לאנשים בעלי ראש מעוות ומטרות זדוניות. חשוב להסביר להן כי שקיימת סכנה גם בשתיית משקאות שהציעו להן זרים".

-מה עושים עם בני הנוער שכבר יש להם רישיון נהיגה? שם החשש הוא כפול ומכופל

"כדאי להבהיר להם שנהיגה בשכרות עלולה לעלות להם ברישיון הנהיגה, בקנס, בבריאותם או אפילו בחייהם. אלו הדברים שמשפיעים על בני הנוער".

 קויפמן ממליץ להורים לגלות נכונות אמיתית לעזור ולתמוך בילדיהם, בעיקר בנושא חשוב כמו זה. "חשוב שההורים יהיו זמינים לשאלות של הילדים, על מנת שהם ידעו שיש להם על מי לסמוך. בנוסף, חשוב שבמידה והילדים יזדקקו לכך, חלילה, שההורים יהיו מוכנים תמיד להושיט יד ולחלץ אותם ממצבים מסובכים או מסוכנים. לכן חשוב להגיד לילדים שאם הם זקוקים לכם – אתם זמינים עבורם בכל מקרה של מצוקה. חשוב ללמד את הבנות למנות חברה שלא שותה ושומרת עליהן, ואפילו לבקש לדעת מי היא, בדיוק כמו במקרה של נהג תורן. מומלץ גם לסכם שמדי פעם תשלחו להם הודעה בוואטסאפ ותוודאו שהכל בסדר. נכון, לא בטוח שהשיחה הזו תמנע מהילד לשתות אלכוהול במהלך המסיבה, אבל אין ספק כי המסרים האלו יחלחלו לילדים, וישפיעו עליהם במשך כל זמן הבילוי".

לכתבה המלאה

YNET פורסם באתר

כתיבת תגובה