052-662-2921 info@yk-dr.com

נלחמים באלימות באמצעות משחק

נלחמים באלימות באמצעות משחק

נלחמים באלימות באמצעות משחק

"סוד ההצלחה הגדול שלנו עם בני הנוער הוא ללא ספק העובדה שכולם שותפים לתהליך. אנחנו בוחרים מספר סיטואציות שנבחרו מראש יחד עם הצוות החינוכי של בית הספר בתהליך מיוחד. בתחילה, אנו נפגשים עם נציגי התלמידים שנבחרו על ידי הצוות החינוכי ומדברים איתם על חוויותיהם האישיות". אוהד הול, שחקן שעובד עם בני נוער, מספר.

בתחילת הקריירה שלי, כשעוד למדתי משחק, היו לי חלומות גדולים. חלומות שבהם אני מצליח להשפיע על אנשים דרך המשחק שלי, שאני מצליח ליצור שינוי במציאות. הרי יש המון שחקנים שמצליחים בקריירה, אבל לא כולם מצליחים לעשות זאת ותוך כדי ליצור גם שינוי חברתי, חיובי ואמיתי.

לפני כ-6 שנים שילבתי כוחות עם יאיר קויפמן, מנכ"ל ומנחה סדנאות בחברת 'מציאות אחרת' שמעביר סדנאות לילדים, בני נוער וחיילים בכל הארץ במטרה לעזור להם להימנע מהתנהגויות מסוכנות (הטרדות מיניות, שימוש באלכוהול, סמים ועוד). יאיר הציע שנפתח יחד פורמט חדש של סדנאות לבני נוער,

כזה שיהיה שונה מההרצאות הקיימות ויפצח את השיטה להשפיע עליהם.

פוגשים כ-30,000 ילדים ובני נוער בישראל מידי שנה

אחרי פיילוטים רבים שקיימנו אני, יאיר ושחקנית נוספת בשם לירון בן שלוש והתייעצויות עם הרשות למלחמה באלכוהול וסמים, החלטנו לעשות זאת באמצעות סדנא תיאטרלית, כך נוצרה סדנת 'משחק מכוון'. מדובר בסדנא שמועברת באמצעות משחק משותף עם בני הנוער ומונחת על ידי שחקנים מקצועיים, בוגרי 'ניסן נתיב' (אנוכי, לירון בן שלוש, אלינור קלוגר ונטע קרופסקי). מסדנא לסדנא למדנו והתפתחנו, וכיום אנחנו פוגשים כ-30,000 ילדים ובני נוער בישראל מידי שנה.

סוד ההצלחה הגדול שלנו עם בני הנוער הוא ללא ספק העובדה שכולם שותפים לתהליך. אנחנו בוחרים מספר סיטואציות שנבחרו מראש יחד עם הצוות החינוכי של בית הספר בתהליך מיוחד. בתחילה, אנו נפגשים עם נציגי התלמידים שנבחרו על ידי הצוות החינוכי ומדברים איתם על חוויותיהם האישיות. לאחר מכן, ובהתבסס על חוויותיהם האישיות של בני הנוער, נבנית סצנה שאותה אנו מציגים יחד עם נציגי התלמידים מול כלל השכבה.

עצם העובדה שבני הנוער משחקים יחד איתנו על הבמה, וממחיזים סיטואציות יומיומיות, יוצרת אווירה של פתיחות בנינו ובינם והתלמידים מרגישים קרובים יותר לנושא. בשונה מסדנאות אחרות, סדנת 'משחק מכוון' אינה כמו כל הצגה או הרצאה שבני הנוער כבר שמעו בעבר ושכחו מיד. מכיוון שכאן הם נמצאים יחד עם חבריהם, על הבמה, כשהם מתמודדים עם מצבים לא פשוטים שהם חוו על בשרם.

באמצעות הדיון המשותף והפתוח ובעזרת סיפורים ודוגמאות אמיתיות מהחיים, בני הנוער לומדים להבחין מה לא בסדר בסיטואציה וכיצד

להתמודד אתה בזמן אמת. בצורה הזו אנו מצליחים להשיג שינוי מחשבתי אמיתי שדרוש להם כדי למנוע התנהגות מסוכנת עוד לפני שהתחילה.

במקרים רבים אנחנו מזהים שינוי מחשבתי אצל בני הנוער כבר בסוף הסדנא. באחד המקרים, ניגשו אלינו 2 תלמידות בנות 15 מבית ספר בו העברנו סדנא ואמרו שחברה שלהן יוצאת עם בחור מבוגר ומגיעה למקומות לא טובים ממש כפי שהמחשנו בהצגה.

ייעצנו להם לספר על כך ליועצת בית הספר ולמזלנו הן הקשיבו לעצתנו. רק לאחר מכן הסתבר שהנערה שרתה במצוקה קשה מאד ובזכות הפנייה של חברותיה היא יצאה מזה. אני מאמין שאם לא היינו שם זה היה נמשך עוד הרבה זמן, וזו רק דוגמא אחת מיני רבות.

לכתבה המלאה

YNET פורסם ב

כתיבת תגובה